Kulttuurista maksavien kuluttajien huono kohtelu

Vuosien verralla olen törmännyt jos jonkinlaiseen antipiratismimainontaan. Tällaiseen mainontaan törmää lähes jokaisen laillisesti hankitun DVD elokuvan alussa. Blu-Ray elokuvissa tämä on onneksi harvinaisempaa, mutta FBI ja muita varotuksia näistä sitävastoin edelleenkin löytyy.

Jo reilu vuosi takaperin törmäsin uudenlaiseen antipiratismimainontaan kahdessa ostamassani DVD:ssä. X-men Wolverines origins levyn alussa vertailtiin kahta kaveriporukkaa, jossa ensinmainitun porukan elokuvaillan järjestäjä oli ostanut levynsä kaupasta, kun taas toisen porukan piraatti oli ostanut piraattiversion torilta. Mainoksessa kehuttiin kuinka hyvä äänen- ja kuvanlaatu alkuperäisestä tuotteesta löytyy. Piratoidusta tuotteessa mikään ei toiminut: kuva pätki, puhekieli vaihtui siansaksaksi, teksitys sekoili jne. Tämän kaiken seurauksena piraatin kaverit olivat vihaisia, eikä hänellä enää ollut kavereita tämän pieleen menneen illan jälkeen, kun taas rehellinen tyyppi korjasi koko potin itselleen. Hieman vastaava mainos löytyy Night at the museum 2 DVD-julkaisun alusta, jossa pääosiin pääsi BitTorrent tekniikka.

Koska en löytänyt edellä mainuttuja videoita mistään, jouduin tekemään pienen tekijänoikeusrikoksen ja rippaamaan nuo mainokset levyiltä ja pistämään YouTubeen jakoon. Pahoitteluni mikäli oikeudenomistajat loukkaantuvat teostani, mutta tekoni edesauttaa levittämään piratisminvastaista kampanjointimateriaalia, jonka pitäisi käsittääkseni olla hyvä asia em. tahojen kannalta.

Palataanpa kuitenkin todellisuuteen ja omakohtaisiin kokemuksiini. Kopion löytäminen netistä ei välttämättä ole helppoa, joskus ladattu tiedosto ei myöskään ole sitä mitä kuvausteksteissä kerrotaan. Tällainen huijaaminen on kuitenkin vähentynyt tiedostojen kommentointimahdollisuuksien takia. Toisaalta nopeiden nettiyhteyksien takia hukkalataus on oikeastaan yhdentekevää.

Tiedoston lataaminen saattaa olla tuskaisen hidasta, mutta eipä elokuvalevyn ostaminen kaupastakaan käy sekään sekunneissa. Jollet asu elokuvia myyvän kaupan yläkerrassa, et mitenkään saa käsiisi elokuvaa 10 minuutissa, puhumattakaan siitä jos satut asumaan maaseudulla. Posti tuo elokuvat kotiovelle, mutta parhaassa tapauksessa pääset katsomaan elokuvaa vasta seuraavana päivänä, todennäköisesti kuitenkin vasta ylihuomenna.

Tosiasia kuitenkin on, että netin kautta valikoiman laajuus on huomattavasti laajempi kuin kivijalkakaupassa, vielä sillä erotuksella, että ns. laittomissa lähteissä valikoima on nettikauppaakin laajempi.

Mikä sitten kaupallisissa tuotteissa ottaa kaaliin?

  • Paketointi moneen laatikkoon ja suojamuoviin
  • Paketoinnin levyjärjestys
  • Esittäjätiedot väärin (esim. Legally Blondes & Reese Witherspoon, ei näyttele elokuvassa, ääni tosin taisi kuulua minuutin ajan)
  • Lukuisat versiot (rated edition, unrated edition, special edition, ultimate edition, collectors edition jne.)
  • Kuvasuhteiden kirjo (widescreen, fullscreen, sekä 4:3 LB muodossa tallennettu 16:9, esim. TAXI 1, Asterix & Obelix vs Caesar)
  • Aluekoodit (1-6)
  • Levyn tiedot (ei löydy esim soittoaikaa, mutta kaikkea muuta epäoleellista kyllä)
  • Soittoajat ilmoitettu miten sattuu, välillä tunneissa, välillä minuuteissa. Välillä saa etsiä todenteolla, joskus löytyy todella pienellä präntillä painettuna tai ei ollenkaan. Joskus ilmoitetaan koko boksin soittoaika, muttei yksittäisten elokuvien kestoja.
  • Menut (trailerit, logot, fbi-varoitukset, menun painaminen aloittaa koko paletin alusta)
  • Navigointi DVD-valikoissa (episodi valinnat, kielivalinnat)
  • Pieni naarmu levyllä saattaa estää sen toiminnan kokonaan (vrt vhs jonka laatu heikentyy, mutta toimii kuitenkin)

Piraattina ja täten elokuvateollisuuden vihollisena noin 30 Blu-Ray,  20 DVD-elokuvaa sekä 20 TVsarja-boksia vuodessa ostavana minua on ihmetyttänyt, miksi ylipäätään edes ostan elokuvani, kun saisin ne piratoituna paljon parempilaatuisina ja kaikenlisäksi täysin ilmaiseksi.

Allaoleva kuvaa kertoo karua kieltään käyttäjäystävällisyydestä (klikkaa kuvaa nähdäksesi sen isompana):

Kuten edellisessä kuvassa hyvin kiteytettiin, toisin kuin maksava asiakas, piraatti nauttii ihannetapauksesta: levy sisään => menuun => kielivalinta => elokuva alkaa.

Faktahan on se, että ostaville kuluttajille tällaiset mainokset ovat turhia, sillä hehän ovat tuotteen jo ostaneet. Jos jossain tällaisia mainoksia pitäisi olla, niin piraattituotteiden alussa. Toisaalta on pakko mainita, että useimmissa Blu-ray elokuvissa antipiratismimainonnasta on luovuttu ja elokuvatrailerit on siirretty BD Live:n puolelle. Silti käynnistystä hidastavasta roskasta ei vieläkään ole päästy eroon. Toivottavasti tulevaisuudessa maksavia asiakkaita palvellaan paremmin.

Tämän kirjoituksen innoittajana on toiminut CineMassacren You know whats bullshit – DVDs -video, josta on otettu useita kohtia tämän kirjoituksen tekoon.

Jutussa mainitut antipiratismi-videot löytyvä täältä:
Watch real DVD´s and Blu-Ray´s

Get real DVD´s and Blu-Ray´s

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.