Blogi | Pasi Vähämartti

Paperisen osakekirjan siirtäminen osakehuoneistorekisteriin

by on syys.19, 2020, under Vinkit, Yhteiskunta

Keväällä 2020 tuli käyttöön sähköinen osakehuoneistorekisteri. Lyhykäisyydessään tämä tarkoittaa, että paperiset osakekirjat poistuvat reilun 10 vuoden aikana.

Uudet taloyhtiöt perustetaan suoraan osakehuoneistoreksiteriin. Ennen vuotta 2019 perustetut yhtiöt siirtyvät kaksivaiheisesti sähköiseen rekisteriin:

  • Taloyhtiö siirtää osakeluettelon rekisteriin vuoden 2022 loppuun mennessä
  • Kun rekisteri on siirretty, osakkeenomistaja rekisteröi omistuksensa.

Mikään kiire rekisteröinnin tekemisellä ei ole, sillä tähän on aikaa 10 vuotta sen jälkeen, kun osakeluettelo on siirretty. Siirto tapahtuu myös, kun myyt asunnon. Täten jos tiedät muuttavasi seuraavan 10 vuoden sisällä, voi asian hoitaa sitten.

Miten rekisteröidään?

Mitä osakkeenomistajan tulee käytännössä tehdä siirron tekemiseksi? Lyhykäisyydessään täytyy täyttää lomake, sekä toimittaa se yhdessä alkuperäisen osakekirjan kanssa maanmittauslaitokselle, mieluiten joko kirjattuna kirjeenä, tai viemällä.

Lomake oli kuitenkin saatu piilotettua jotenkin mystisesti sivuston syövereihin ja siellä sai risteillä edestakaisin pidemmän aikaa, ennen kuin se löytyi. On hyvin mahdollista, että juuri tästä syystä olet päätynyt lukemaan bloggausta. Ei huolta, lomakkeen saat ladattua helposti täältä.

Useimmat meistä tekevät tämän operaation vain kerran elämässä, joten lomakkeen täyttäminen ensimmäistä kertaa voi tuntua hankalalta. Lomakkeen täyttämiseksi on olemassa ohje, jonka löydät täältä.

Ohjeesta huolimatta lomakkeen täyttäminen tuntui vaikealta, ainakin jos tavoitteena on täyttää lomake mahdollisimman virheettömästi ja välttää mahdollinen bumerangi. Soittelin siis osakehuoneistorekisterin neuvontapuhelimeen, mutta heillekin asia oli vielä sen verran tuore, että eivät oikein osanneet vastata kaikkiin kysymyksiini.

En varmasti ole ongelman kanssa yksin, sillä olen suullisesti ja kirjallisesti avustanut yhtä osakkeenomistajaa tekemään saman. Tästä syystä päätin kirjoittaa lyhyen ohjeen, joka toivottavasti auttaa sinua hakemuksen täyttämisessä.

Haluan vielä huomauttaa, että en todellakaan ole mikään osakehuoneistosiirto expertti, vaan itse oppinut tässä matkanvarrella. Pääasia kuitenkin on, että sain osakkeeni siirrettyä ilman ongelmia täyttämällä lomakkeen kuten alla esitetty. Näillä neuvoilla myös sinunkin pitäisi onnistua.

Jutussa viitattu esimerkkiosakekirja löytyy bloggauksen lopusta.

Voit seurata seuraavaa askelaskeleelta ohjetta esimerkkilomakkeen kanssa, ja vaikka täyttää omaasi siinä ohessa.

Täyttöohjeet

Kohteen tiedot:

  • Yhtiön nimi, eli taloyhtiön nimi. Tämä löytyy esimerkiksi osakekirjasta (esimerkkiosakekirjan ensimmäinen ympyröity kohta).
  • Y-tunnus, eli taloyhtiön Y-tunnus. Tämän löytää helposti Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ), syöttämällä hakukenttään taloyhtiön nimen.
  • Osakeryhmätunnus / osakkeet, eli osakekirjaan merkittyjen osakkeiden numerot (esimerkkiosakekirjan toinen ympyröity kohta). Esimerkiksi 5000-7500.
  • Huoneiston sijaintiosoite, eli asuinhuoneiston postiosoite, minun tapauksessani siis kotiosoitteeni
  • Kunta, jonka alueella asunto sijaitsee. Tässä tapauksessa siis Lahdessa.

Saajat:

  • Saajan nimi ja henkilötunnus tai Y-tunnus. Tähän luetellaan kaikkien osakkeen omistajien täydelliset nimitiedot, sekä henkilötunnukset.
  • Omistusosuus -kohtaan merkitään kunkin omistajan omistusosuus. Monasti omistus kahden omistajan kesken on 50/50%, eli tällöin kummankin nimen perään laitetaan 1/2.

Saajan yhteystiedot:

  • Osoitetieto-kohtaan laitoin väestörekisterikeskuksen mukaan, eli lyhyesti ’VRK mukaan’
  • Sähköpostiosoite-kohtaan laitoin kummankin omistajan osoitteet

Saanto:

  • Tähän merkitään, millä tavoin olet osakekirjan saanut haltuusi. Useimmiten kauppakirjalla, kuten minun tapauksessa. Yhtä hyvin olet voinut saada sen esimerkiksi perintönä. Merkitse myös päiväys, jolloin osakekirja on vaihtanut omistajaa. Kauppakirjaa tai muutakaan todistetta ei tarvitse liittää mukaan, joten tämän kohdan syvempi olemus jäi hämärän peittoon.

Rekisteröinnin peruste:

  • Omistusoikeuden rekisteröinnin peruste: ’Paperinen osakekirja’, koska paperista osakekirjaa ollaan muuttamassa sähköiseksi.
  • Sinulla on mahdollisuus saada vanha osakekirja takaisin 10€ maksua vastaan, kun laitat rastin ruutuun

Liitteet:

  • Kirjoita kohtaan ’Paperinen osakekirja’

Yhteyshenkilö:

  • Yhteyshenkilön nimeksi hakijan nimi
  • Postiosoite
  • Sähköpostiosoite
  • Puhelinnumero

Laskutusosoite:

  • Nimi -kohtaan hakijan nimi
  • Y-tunnus/henkilötunnus -kohtaan hakijan henkilötunnus
  • Postiosoitteeksi hakijan osoite

Päiväys ja allekirjoitus:

  • Paikka ja päivä, missä ja milloin lomake allekirjoitettiin
  • Yhteyshenkilön allekirjoitus ja nimenselvennyskohtaan laitoin molempien omistajien nimenselvennöksen, ja allekirjoitukset. Voi olla, että tässä olisi riittänyt pelkkä oma allekirjoitus, mutta varmuuden vuoksi tein näin.

Lomakkeella oli myös muita kohtia, joita yllä ei mainittu. Nämä kohdat jätin tyhjiksi, sillä ne eivät koskettaneet minua. Mikäli sinulla on turvakielto, jätetään tällöin osoite täyttämättä ja vastaava rasti laitetaan ruutuun. Mikäli taasen omistajana on ulkomaalainen yhtiö, on sille myös muutama ruutu täytettäväksi.

Kiikutin täytetyn lomakkeen alkuperäisellä osakekirjalla maanmittauslaitokseen ja parin viikon päästä sain ilmoituksen, että vanha osake on noudettavissa. Hieman myöhemmin postista kolahti lasku.

Monet kohdista oli varmasti itsestäänselvyyksiä, mutta toivottavasti tästä bloggauksesta oli apua ongelmakohtien selättämiseen.

Alla kopio mitätöidystä osakekirjasta

PS. Mikäli osakekirja on pankin hallussa (panttina), voit pyytää pankkia hoitamaan siirron puolestasi.

Leave a Comment :, , , , , , , , more...

FreeNAS:in sammutus UPS:lla

by on syys.17, 2020, under Lähiverkko, Säätöä

Useista UPS-laitteista löytyy USB ja/tai sarjaportti vakiona, joihinkin saa laajennuskortilla Ethernetin. Näiden liitäntävaihtoehtojen kautta on mahdollista monitoroida UPS:in tilaa. Tätä tietoa voidaan käyttää esimerkiksi palvelimen sammuttamiseen ennen, kuin akut loppuvat. Toimimalla näin, vältytään palvelimen ennakoimattomalta sammuttamiselta, josta voi aiheutua tiedon korruptoitumista.

Vanhin UPS, joka on käytössäni, on kytketty reitittimen, kytkimen ja levypalvelimen perään. Laite on malliltaan APC Smart-UPS OL 1000 XL. Vakiona tästä löytyy sarjaportti, mutta olen hankkinut siihen aikoinaan myös AP9619 verkonhallintakortin, joka lisää Ethernet-portin ja muutaman muun lisäominaisuuden.

Tähän asti olen käyttänyt verkonhallintakorttia paikalliseen monitorointiin, sekä virhetilanteista raportointiin sähköpostitse. Tämä on riittänyt tähän asti varsin mainiosti, etenkin kun sähkökatkoksia ei juurikaan ole ollut.

Syksyn 2020 ensimmäisen Aila-myrskyn ennustetaan olevan ajoittain hyvinkin voimakas. Kaupungeissa sähkökatkokset eivät ole kovin yleisiä, mutta eivät täysin ennenkuulumattomiakaan. Oli siis vidoin hyvä aika kokeilla jotain uutta, eli säätää FreeNAS:in asetukset kuntoon siten, että se sammuu ennen kuin UPS:in akut loppuvat.

Tämänkertainen säätö oli sikäli harvinaista herkkua, että kaikki sujui ilman minkäänlaista säätöä ja vääntöä.

Koska UPS:ssa on Ethernet-liitäntä, säädin FreeNAS:in asetukset toimimaan tätä kautta seuraavasti:

  • Valitse vasemmalta reunalta Services, ja etsi oikealta UPS. Asetukset tulee ensin säätää kohdalleen, ennen kuin palvelun voi aktivoida. Asetuksien säätämiseksi, paina oikealla reunalla olevaa kynää (ei näy kuvassa)
  • Alla on esitetty asetukset, joita käytin. Pakollisia näistä ovat UPS Mode, Driver (liikennöintitapa UPS:iin) ja Hostname (UPS:in IP-osoite).
  • Näiden lisäksi määritin Identifier (UPSin nimi), Shutdown mode (joko heti sammutus tai vasta kun akut vähissä), no communication warning time (0 => 30, eli valvonta-aika jonka jälkeen hälytys lähetetään, mikäli kommunikaatio UPS:iin on menetetty), sekä määrittelin ja aktivoin sähköposti hälytykset.

Tallenna asetukset, aktivoi palvelu käyttöön, sekä määritä UPS-palvelu lähtemään automaattisesti käyuntiin.

’Suurin’ työ koko operaatiossa oli etsiä toimiva ajuri. Vaikka asetuksista löytyykin muutamia oikeankuuloisia APC:n ajureita, ei ne kuitenkaan toimineet. Various ups 3 (various) SNMP – RFC 1628 (snmp-ups) sijaitsi APC ajureiden keskellä, joka taisi olla neljäs ajuri, jota kokeilin. Tämä lähtikin toimimaan ja samalla myös jatkuvasti hyppivät virheilmoitukset loppuivat.

Lopulta kokeilin toimivuutta irrottamalla UPS:in sähköverkosta, ja pian sähköpostiin saapuikin sekä UPS:in että NAS:in lähettämänä tieto UPS:in siirtymisestä akulle.

Leave a Comment :, , , more...

Asus ASMB7-iKVM firmware päivitys ongelma

by on helmi.28, 2020, under Säätöä, Vinkit

iKVM on etähallintasovitin, jolla palvelinta voidaan ohjata etänä. KVM ei ole pelkkä käyttöjärjestelmän etäohjaus, kuten esimerkiksi Windows Remote Desktop, vaan täysvaltainen koneen etäohjaus. Palvelin on mm. mahdollista käynnistää etänä, joka ei käyttöjärjestelmien etätyöpöydillä ole mahdollista (sammutus on). iKVM:n avulla koneen käynnistymistä on mahdollista seurata buuttilogosta lähtien (ja säätää vaikka BIOS asetuksia), ihan samaan tapaan kuin koneen vieressä ollessa.

Asuksen iKVM toimii Javan avulla. Java 8 update 131 jälkeen iKVM 2.01 ei ole toiminut ollenkaan, koska Javan turvaominaisuudet kiristyivät. Tätä ongelmaa paikkaamaan tuli iKVM:n firmware 2.03. Päivittäminen 2.02 tai 2.03 versioon ei ole mahdollista bugin myötä, joka estää päivityksen tekemisen versiosta 2.01.

Mikäli työpöydän etäohjausta halusi käyttää, ainoa vaihtoehto oli pitäytyä Javan 8 update 121 tai aiemmassa versiossa. Javaan julkaistaan jatkuvasti uusia päivityksiä siitä löytyvien aukkojen paikkaamiseksi, jonka takia iänikuisen vanhan version käyttäminen ei ole järkevää. Tätä kirjoitettaessa uusin versio on 8 update 231.

Pitkä tie

Olen paininut ongelman kanssa pari vuotta, siitä lähtien kun sain koneen lopulta toimimaan. Vaikka osat ja moduulit ostinkin ennen Java update 131:tä, sain koneen toimimaan vasta tämän päivityksen jälkeen.

Täten etähallinta ei ole toiminut kertaakaan koneen valmistumisen jäkeen (toisen palvelimen ASBM4 toimii ongelmitta). Yritin ratkoa ongelmaa tavalla, jos toisella, mutta mikään ei auttanut. Matkan varrella oppi paljon uutta. Kuten sen, että tuo 2.03 päivitys on aivan pakollinen, mikäli Javan haluaa toimimaan.

Pidän laitteistojeni ohjelmistot ajan tasalla jokseenkin hyvin (etenkin reitittimen). Täten halusin ehdottomasti saada päivitettyä iKVM:n, joskin vääristä syistä. En hahmottanut kunnolla, että Java ongelman ratkaisu on firmiksessä (kuvittelin, että asetuksilla homma ratkeaa, kuten muissa vastaavissa tilanteissa).

Ongelmaa tuli ratkottua yhdessä Asuksen teknisen tuen kanssa pidempi tovi. Yksi jos toinen asia käytiin läpi. Loppupäätelmä oli, että iKVM moduulini on rikki. Kuten myöhemmin selviää, tämä ei pitänyt paikkaansa.

Olen ollut viimeiset 1½ vuotta siinä uskossa, että moduuli on rikki. Tämä on luonnollisesti lähes kokonaan seisauttanut ongelman ratkomisen.

Olin jo tilaamassa uutta moduulia, mutta kävi ’tuuri’, eikä niitä enää saa. Tai, saa niitä eBaystä tai AliExpressistä, mutta en ole halukas maksamaan 60$ + alv. Suomesta moduulin olisi vielä saanut kohtuullisen 40€ hintaan, paitsi ei saanut.

Tämä takaisku luonnollisesti harmitti, mutta antoi vielä viimeisen sysäyksen ongelman ratkaisemiseksi. Hyvä näin, sillä minulla saattaisi pahimmassa tapauksessa olla kaksi ’viallista’ moduulia käsissäni.

Kun asioita tutkii ja säätää riittävän monta kertaa, alkavat palaset hiljalleen loksahdella paikoilleen. Ensinnäkin, miksi 2.01:llä päivittäminen onnistuu joka kerta, mutta uudemmat versiot ei? Entä toimisiko Java oikeasti tällä 2.01:llä, jos asennan vanhemman Javan?

Löysin yhden ongelmakuvaukseen, joka täsmäsi omani kanssa. Emolevyn versio oli eri, mutta muutoin kuulosti tutulta. On mahdollista, että en ole ainoa viallisen piirin haltija, mutta jos se olisi viallinen, miksi 2.01 menee kuitenkin sisään? Tämä sai mielenkiintoni todella heräämään, ja jo samana yönä pienellä riskillä koko ongelma ratkesi.

Ratkaisun hetket

Ensin oli kokeiltava, toimisiko etähallinta ylipäätään vanhemmalla Javalla. Jos ei, olisi piiri todennäköisimmin sökönä. Latasin Java 8 update 121:n, konsoli aukesi ongelmitta. Jotain ongelmaa piirissä saattoi silti olla, ja olin vähällä jäädä update 121:n käyttäjäksi, kunnes tulin järkiini.

Kokeilin muutamaan otteeseen vielä varmuudeksi 2.02, 2.03, sekä 2.01 päivityksiä webbikäyttöliittymän kautta, jonka iKVM moduuli tarjoaa. Lopputulos oli odotetun lainen, päivitettäessä ilmestyy seuraava virheilmoitus.

Syy löytyy

Päivityspaketin mukana tulee myös DOS päivittäjä, jota en ole aiemmin kokeillut. Tarkemmat ohjeet buuttilevyn luomiseksi ja päivityksen tekemiseksi löytyy toisesta bloggauksesta.

Ongelman syyt alkavat selvitä. iKVM moduulissa on ast2300 piirin firmis, kun päivityspaketissa on vuorostaan ast2300e piirille tarkoitettu firmis. Toisin sanoen näyttäisi siltä, että MV mallille ei ehkä sittenkään ole päivitystä tarjolla. Toisaalta, toisella käyttäjällä oli M-versio, eikä siinäkään päivitys toiminut, vaikka sille on varmuudella olemassa dedikoitu versio päivityksestä. Joten voisiko olla, että itse päivityspaketti on viallinen / käännetty väärin?

Olen aina kuvitellut, että iKVM piiri on vain jokin ylihinnoiteltu muistipiiri, mutta selvisikin, että se on 400MHz ARM9 prosessori. Valmistajana on Taiwanilainen Aspeed Tech, joka on erikoistunut etähallintaratkaisujen piirien suunnitteluun.

Valmistajan sivuilta löytyy luettelo eri piirien versioista. Etsinnöistä huolimatta en löytänyt ast2300-piirin e-versiota.

On vaikea sanoa, onko e-versio todellinen, vai jonkinlainen kirjoitusvirhe päivityspakettia tehtäessä (hymiöt ja sydän viittaavat vähän tähän suuntaan). Niin tai näin, tämä on syy, miksi webbikäyttöliittymä kieltäytyi tekemästä päivitystä. Koska versio ei täsmää, niin DOS päivittäjäkin varoittaa asiasta. Toisin kuin webbikäyttöliittymässä, DOS päivittäjässä on mahdollisuus pakottaa firmis sisään versioristiriidasta huolimatta.

Vastaamalla Y ja Y kyselyihin, noin 15 minuuttia kestävä päivitys alkaa. Päivityksen aikana sähköjä ei saa katkaista tai muutoin keskeyttää päivitystä.

Onnistunut lopputulos

Päivitys meni ongelmitta sisään. Webbikäyttöliittymään on päivittynyt versio 2.03.

Käynnistyessä Java antaa asianmukaisesti varoituksen. Rasti ruutuun ja Run, ja niin yhteys aukeaa.

Etäohjaus Javan avulla toimii ongelmitta. Ohessa kuva etäyhteyden läpi monitoroituna koneen käynnistymisen aloitusruutu.

Loppusanat

Lopulta kyse ei ollut isosta ongelmasta, mutta ratkaisun löytyminen kesti sitäkin pidempään.

Pienoinen riski tuli otettua firmiksen pakottamisessa, koska se kuitenkin toimi vanhalla Javan versiolla (jota olisi voinut käyttää tarvittaessa virtuaalikoneen kautta). Riskin ottaminen kuitenkin kannatti, ja pääsen vihdoin viimeistelemään palvelimen käyttökuntoon.

Leave a Comment :, , , , , more...

Asus ASMB7-iKVM firmware päivitys 2.01 => 2.03 (P9D-MV emolevyllä)

by on helmi.28, 2020, under Säätöä, Vinkit

ASMB7-iKVM:n firmwaren päivittäminen ei ole ongelmatonta, sillä päivityspaketti sisältää virheen. Asiasta ei ollut saatavilla tietoa, eikä edes Asuksen tekninen tuki osannut auttaa. Pitkällisen prosessin jälkeen ongelma kuitenkin ratkesi, josta tein erillisen bloggauksen. Tuo bloggaus kannattaa lukea ennen tämän ohjeen suorittamista.

Lyhyesti sanottuna 2.01 päivittäminen ei onnistu iKVM:n webbikäyttöliittymän kautta. 2.02 päivitys 2.03:ksi sitä vastoin pitäisi onnistua. Päivitys versiosta 2.01 on mahdollista tehdä DOS päivittäjän avulla, joskin ’väkisin runnomalla’. Tämä pitää sisällään riskin, mutta ainakin itselläni tuo toimi.

Firmwaren päivittäminen:

  1. Lataa ja asenna Rufus.
  2. Formatoi USB-muisti alla olevavilla asetuksilla
  1. Lataa emolevyä vastaava iKVM:n firmware Asuksen kotisivuilta. Itselläni on P9D-MV, jonka kanssa yhteensopiva versio on P9D-M series:in firmis.
  2. Pura firmis valmistelemasi USB-muistin juureen / kansion alle.
  3. Buuttaa kone käyttäen USB-muistia (säädä tarvittaessa BIOS asetuksia).
  4. Käynnistä iKVM:n päivitys flash2.bat -komennolla.
  5. Päivittäjä kysyy, haluatko varmasti päivittää, vastaa Y.
  1. Päivittäjä huomaa, että firmware ei vastaa iKVM:n rautaversiota (ast2300 vs. ast2300e), joka on myös syy miksi web päivitys ei onnistu. DOS päivittäjällä tämä varoitus on mahdollista ohittaa. Eli, vastaamalla tähän Y, alkaa päivitys. Päivitys kestää noin 15 minuuttia.
  1. Lopuksi kone buutataan ja valmista tuli.

Javan uusin versio lähti toimimaan ongelmitta.

Päivittäminen itsessään ei ole vaikea tehdä. Suurin hankaluus itselleni oli, että iKVM ei ’toiminut’ alunalkujaankaan. Tilannetta ei helpottanut Asuksen toteamus moduulin viallisuudesta, eikä internet tuntunut tietävän ongelmasta mitään.

2 Comments :, , , , more...

IPsec XAuth (IKEv1) VPN:n käyttöönotto DrayTek Vigor 2960 reitittimessä

by on tammi.05, 2020, under Säätöä, Vinkit

Esimerkin kuvat on otettu DrayTek Vigor 2960 firmware versio 1.4.4:n käyttöliittymästä.

  1. Jotta voit käyttää VPN:ää, tarvitset kiinteän IP-osoitteen tai voit käyttää Dynaamista DNS:ää, esimerkiksi DrayDDNS.
  2. Aktivoidaan IPsec palvelu: Remote Access => Remote Access Control, täppä kohtaan Enable IPsec Service
  1. Luodaan IPsec VPN profiili: VPN and Remote Access => VPN Profiles => IPsec, Paina +Add
  2. Annetaan profiilille nimi, enabloidaan profiili, sallitaan yhteys etäkäyttäjälle (täppä kohtaan For Remote Dial-In User: Enable), sekä määritetään paikallisen verkon IP / aliverkonpeite, johon yhteyttä ollaan luomassa.
  1. Määritetään PSK-avain (PreShared Key): VPN and Remote Access => IPsec General Setup, syötä haluamasi avain kohtaan ’IPsec User Preshared Key’. Vahvan avaimen voit halutessasi generoida esimerkiksi RandomKeygenin sivuilla (esimerkiksi kohdasta CodeIgniter Encryption Keys).
  1. Luodaan käyttäjäprofiili, eli käyttäjätunnus ja salasana: User Management => User Profile. Määritellään käyttäjänimi, aktivoidaan tili (Enable), salasana, sekä aktivoidaan XAuth käyttö IPsec User Settings:in alta ko. käyttäjälle.

Reitittimen pään asetukset ovat tässä.

Päätelaitteella, esimerkiksi matkapuhelimessa tulee enää määritellä VPN palvelimen osoite, käyttäjätunnus, salasana, IKE sekä yhteyden tyyppi (IPsec XAuth).

Pääteohjelmia eri alustoille löytyy DtayTekin sivuilta.

Leave a Comment :, , , more...

SSL VPN:n käyttöönotto DrayTek Vigor 2960 reitittimessä

by on tammi.04, 2020, under Säätöä, Vinkit

Esimerkin kuvat on otettu DrayTek Vigor 2960 firmware versio 1.4.4:n käyttöliittymästä.

  1. Jotta voit käyttää VPN:ää, tarvitset kiinteän IP-osoitteen tai voit käyttää Dynaamista DNS:ää, esimerkiksi DrayDDNS.
  2. Aktivoidaan SSL palvelu: Remote Access => Remote Access Control, täppä kohtaan Enable SSL Tunnel Service
  1. Aktivoidaan reititin kuuntelemaan SSL porttia WAN:in puolelta: System Maintenance => Access Control => Access Control, täppä kohtaan HTTPS Allow: Enable. SSL VPN:n lisäksi tästä muutoksesta seuraa reitittimen hallintasivulle pääsy internetin puolelta.

    Vaikka portin vaihtaminen ei pääsyä hallintasivulle estä ja porttiskannauksen tekeminen on helppoa avoimen portin löytämiseksi, HTTPS portin vaihtaminen 443 => esim. 4430 voi parantaa hieman turvallisuutta (DrayTek:in suositus).

    Access List:in käyttö estää hallintasivulle pääsyn, mutta se estää myös SSL VPN yhteydet. Tästä ominaisuudesta on hyötyä vain, jos päätelaitteella on käytössä kiinteä julkinen IP (matkaava WLAN:ien käyttäjä ei tällaista päivää näe).

    Reitittimen hallintasivun salasana on syytä olla vahva, vaihtoehtoisesti voi käyttää mOTP (mobile One-Time-Password) ominaisuutta, jossa salasana vaihtuu minuutin välein.
  1. Koska IP osoitteiden rajoittaminen ei ole mahdollista, voi reitittimen määritellä pistämään IP osoitteet jäähylle määräajaksi, jotka ovat syöttäneet salasanan väärin x kertaa peräkkäin. System Maintenance => Access Control => Fail to Ban, täppä Enable Fail to Ban:iin, sekä muihin Enableihin.
  1. Luodaan käyttäjäprofiili, eli käyttäjätunnus ja salasana: User Management => User Profile. Määritellään käyttäjänimi, aktivoidaan tili (Enable), salasana, sekä sallitaan SSL tunnelin käyttö ko. käyttäjälle.

Reitittimen pään asetukset ovat tässä.

Päätelaitteella, esimerkiksi matkapuhelimessa tulee enää määritellä VPN palvelimen osoite, portti (443), käyttäjätunnus, salasana sekä yhteyden tyyppi (SSL).

Pääteohjelmia eri alustoille löytyy DtayTekin sivuilta.

Leave a Comment :, , , , more...

Ilmaisen DrayDDNS käyttäminen DrayTek Vigor 2960 reitittimessä

by on tammi.01, 2020, under Lähiverkko, Säätöä, Vinkit

Esimerkin kuvat on otettu DrayTek Vigor 2960 firmware versio 1.4.4:n käyttöliittymästä, sekä 1.1.2020 käytössä olleelta https://myvigor.draytek.com/ -sivulta.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle, ja rekisteröi tuotteesi ’Product Registration’ -painiketta painamalla (DrayTekin nettisivu aukeaa)
  1. Kun rekisteröinti on tehty, pääset ’My Information’ -napin kautta näkemään kaikki rekisteröimäsi laitteet. Valitse laite, jolle haluat DrayDDNS:n aktivoida, ja paina ’Activate’ -nappia.
  1. Lue EULA ja hyväksy ehdot (2 täppää). Jatka painamalla ’Next’.
  1. Voit määritellä lisenssin aktivointipäivän, joka tapauksessani on 1.1.2020. Halunnet aktivoida palvelun saman tien käyttöön (jotta voit testata sen toimivuuden). Paina lopuksi ’Register’.
  1. Tämän jälkeen siirry takaisin reitittimen hallintasivulle. Applications => Dynamic DNS => DrayDDNS License -sivulla pitäisi nyt näkyä juuri aktivoimasi lisenssi. Lisenssi on voimassa vuoden kerrallaan.
  1. Siirry takaisin rekisteröintisivulle, jossa niin ikään näkyy juuri aktivoimasi lisenssi. Paina ’Edit DDNS settings’ -painiketta määritelläksesi domain -soitteesi.
  1. Määritä ’Domain Name’ -kohtaan haluamasi domain nimi, esimerkiksi munomaosoite.drayddns.com. Paina Create.
  1. Siirrytään jälleen takaisin reitittimen asetussivulle. Mene Applications => Dynamic DNS => Settings. Valitse haluamasi profiili (kuvassa ensimmäinen, ddns1) ja paina ’Edit’.
  1. Määritä asetukset kuvan mukaisesti, ja paina lopuksi ’Apply’.
  1. Reititin varoittaa, että se lähettää WAN -soitteesi DDNS -palvelun tarjoajalle (DrayTek). Paina OK ja konfigurointi on valmis.
  1. Tarkista, että IP-osoite on saatu onnistuneesti lähetettyä DrayDDNS palveluun Applications => Dynamic DNS => Status sivun kautta. Mikäli konfiguroimasi profiilin Status -kohdalla (kuvassa ddns1) lukee Update Success, on WAN osoitteesi saatu onnistuneesti lähetettyä palveluun.
  1. Tarkista lopuksi komentokehotteen kautta PING komennon avulla (ping munomaosoite.drayddns.com ja lopuksi paina Enter), että määrittämäsi domain vastaa (Reply from …). IP-osoitteen tulisi olla sama kuin reitittimesi WAN osoite. Tämän voit tarkistaa reitittimen asetussivun kautta => Online Status ja etsimällä profiilin wan1 ja sen IP:n. Vaihtoehtoisesti voit tarkistaa osoitteesi esimerkiksi osoitteesta https://www.showmyip.com/ . Käytit kumpaa tapaa tahansa, ping:in palauttama IP osoitteen pitäisi olla sama.

Tämän jälkeen olet vapaa luomaan esimerkiksi VPN palvelun päästäksesi tiedostoihisi käsiksi mistä päin maailmaa tahansa.

Leave a Comment :, , , , more...

Tyylikkäät levyhyllyt woodandmore.de:stä

by on joulu.31, 2019, under Kotiteatteri

Tämä blogaus on kirjoitettu vuoden 2016 joulukuussa, syystä tai toisesta tämä on jäänyt aikanaan julkaisematta. Sisältö on alkuperäisessä asussaan yhtä kommenttia lukuun ottamatta. Hinnat ovat nousseet kolmessa vuodessa, joten ne ovat luonnollisesti ’väärin’. Valokuvat olivat ajan saatossa jonnekin kadonneet, joten ne on otettu ja lisätty blogaukseen julkaisupäivänä.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Minimalististen ja tyylikkäiden hyllyjen löytäminen ei ole helppoa. Edellinen haaste kosketti kotiteatterin laitehyllyä. Tuolloin päädyin käytännölliseen, joskin rujoon valintaan; 19″ metalliseen räkkitelineeseen.

Hylly ongelma on alkanut ~15 vuotta sitten, kun alati kasvavalle DVD ja Blu-ray levykokoelmalle piti saada paikka. Tuolloin ei löytynyt mitään hyvää hyllykköä, jolloin päädyin tekemään sellaisen itse. Tuo hylly on ollut jo pitkään täynnä ja kesällä 2016 päädyin väsäilemään kolme vastaavaa hyllyä lisää (jotka vuonna 2019 ovat ääriään myöten täynnä). Katsotaan josko saisin näistä jonkinlaisen jutun jossain välissä tehtyä.

Puoliso tarvitsi CD- ja LP-levykokoelmalle hyllyjä. Vaihtoehtona olisi ollut rakentaa sellaiset, mutta yritin etsiä netistä sopivia hyllyvaihtoehtoja. Tällä kertaa tärppäsi. Nyt oli löytynyt sellainen kultasuoni, että suorastaan harmittelin, kun olin juuri saanut rakennettua omat hyllyköt valmiiksi.

Suomalainen musiikin.com Oy tuo maahan Euroopassa valmistettua, puusta ja lasista tehtyjä CD/DVD/Blu-ray/vinyyli/laitehylly telineitä, jotka ainakin omaa silmää hivelee tyylikkyydellään. Nämä ovat tosin erillistilaustuotteita, eikä niillä täten ole palautusoikeutta. Myös hintaa on reilunpuoleisesti, mutta design maksaa.

Esimerkiksi 256 vetoinen vinyylilevyhylly (6120k) maksaa 350€, 600 CD-levyn vetoinen hylly (6054k) maksaa 325€. Hintaan vaikuttaa valittu puumateriaali (kirsikkapuu / vaalea saarni / pähkinäpuu), sekä hyllyjen lasilevyjen tyyppi (kirkas / satiini). Päälle tulee lisäksi toimituskulut, joka on 8-20kg painoisilla lähetyksillä 18,50€ ja 20-60kg lähetyksillä 43,50€. Toimitusajaksi luvataan 3 päivää – 3 viikkoa.

Koska tuote on eurooppalainen ja vain toimitustilaustuote, niin varmasti joku muukin näitä myy. Koska valmistajan nimeä tai tuotekoodia ei kerrota (myöhemmin selvisi, että musiikin.com käyttämä tuotekoodi on sama kuin valmistajan tuotekoodi), niin saman tuotteen metsästäminen netin pohjattomasta tarjonnasta kesti hetken, mutta löytyi kuitenkin todella kivuttomasti moneen muuhun vastaavaan etsintään verrattuna.

Selvisi, että useampi eurooppalainen nettikauppa myy samaa tuotesarjaa. Näissä hinnat olivat keskenään käytännössä täysin identtiset. Eroa kuitenkin suomessa myytävään hintaa oli melkoisesti, tässä tapauksessa saksalaisten hyväksi.

Siinä missä 6120k maksaa suomessa 350€, maksoi se woodandmore.de:ssä ainoastaan 204,95€. Ja siinä missä 6054k maksaa suomessa 325€, kustantaa se woodandmore.de:ssä 214,95€. Tokihan päälle tulee toimituskulut, jotka ovat painosta riippuen: 26€ (<20kg), 38€ (<30kg), 59€ (<40kg) jne… Lisäksi Paypal maksusta peritään 2,5€ + 0,63% maksu, joka tässä tapauksessa olisi 5,50€. Täten tilauksen kokonaissummaksi muodostui 484,40€. Vastaava tilaus musiikin.com:n kautta tilattuna olisi kustantanut 718,50€, eli siis 234,10€ enemmän.

Tilasin tuotteet woodandmore.de:stä sunnuntaina 4.12.2016, tilausvahvistus saapui 5.12. Tilaus splitattiin kahtia toimittajan toimesta automaattisesti, koska toista tuotetta ei ollut heti saatavissa. Ensimmäinen osa lähti liikkeelle 6.12. ja toinen 7.12.. Tuotteet saapuivat 9.12. ja 12.12. UPS:n kuljettamana, nopeaa toimintaa, ei voi muuta sanoa.

Tavarat oli todella hyvin pakattu, ja ne saapuivat vahingoittumattomina. Kasaaminen oli helppoa ja nopeaa. CD-levyhylly kiinnittyy seinään kolmella propulla ja LP-hylly kahdella. LP-hyllyssä on kumipohjaiset kromatut jalat.

Ainoa huomautuksen aihe on lasilevyjen paikallaan pysyminen CD-telineessä. Slotti puussa on jonkin verran leveämpi kuin lasi, joten lasi ei lukkiudu paikalleen, vaan liikkuu helposti. Ongelma pienenee, kun päälle kasaa painoa, mutta ei poista sitä. Jonkinlainen todella ohut kumi tai teippi lasin ja lovetuksen välissä korjaisi tämän ongelma.

Tässä vielä muutama kuva paikalleen asennetuista hyllyistä.

CD-hylly

LP-hylly

Leave a Comment :, , , , , , , , more...

DHL:n itsetullauksen luovutuspalvelumaksu

by on joulu.31, 2019, under Kuluttajansuoja, Nettiostokset, Yhteiskunta

Jos Postilla ei kaikki mene aina putkeen, niin osataan sitä muuallakin – joskin hieman eri syystä.

Kun käyttää jotain palvelua paljon, tulee vastaan väistämättä myös ongelmia. Toisilla yhtiöillä ongelmia on enemmän kuin toisilla.

Päivittäistavarat tulee hankittua kivijalkakaupoista, mutta lähes kaikki muu kulkee rahtina. Pääsääntöisesti tavara lähtee toiseksi viimeiselle matkalleen kohti minua joko Suomesta, Saksasta tai Kiinasta. Ei siis mikään yllätys, että posti/rahti palveluiden kanssa on ajoittain ongelmia.

Kaikki alkaa tilauksesta

Tämän blogauksen juuret ovat peräisin syksyltä 2016, jolloin tilasin Kiinasta 60€ edestä tavaroita. Summasta johtuen ALV maksu oli odotettavissa. Tullauksen tekeminen ei ole mikään uusi asia, olen tehnyt sitä monesti ennenkin.

Sain tekstiviestin, jota minulla ei valitettavasti enää ole. Se oli joka tapauksessa sekavan oloinen, ja poikkesi aiemmasta täysin. Olin yhteydessä DHL:n asiakaspalveluun, jossa karu totuus selvisi.

DHL:n tekemä tulliselvitys maksaa 20€ + ALV + tuotteiden ALV tullille, yhteensä 39,49€. Tässä ei ole mitään kummallista, sillä kun pyydät toista tekemään asioita puolestasi, siitä pääsääntöisesti maksetaan.

Yllätys sitä vastoin oli itsetullauksen hinta. Aiemmin tämä on ollut täysin ilmaista, mutta ilman eri ilmoitusta DHL oli laittanut itsetullauksen hinnaksi 40€ + ALV + tuotteiden ALV tullille. Täten itsetullauksen hinnaksi olisi muodostunut 49,60€ + 14,69€ = 64,29€. Aiemmin itsetullaus olisi maksanut tuon 14,69€, eli verot tullille. Maksoin DHL:n tekemästä tulliselvityksestä, koska se oli halvin näistä kahdesta vaihtoehdosta.

Reklamointi

Ei tullut mieleen pyytää lähettämään pakettia takaisin, vaikka tällaisesta maksusta ei ollut tietoa / sovittu. Toisaalta muutoinkaan minulla ei ole tapana lähetellä tavaraa takaisin, vaan sen minkä, ostan myös pidän. Ellei tuote ole täysin susi.

Täytyy tunnustaa, että minulta meni hieman puurot ja vellit sekaisin, koska kyseessä oli sekä palvelumaksusta, että tullimaksusta. Tullimaksu oli näistä se voimakkaimmin mielessä oleva asia, eikä tullimaksuista voi valittaa kuluttajariitalautakunnalle.

Tosin, protestoin luovutuspalvelumaksun järjettömyyttä ja vaadin DHL:ää palauttamaan rahat. En kuitenkaan vienyt asiaa tässä vaiheessa tämän pidemmälle, koska en syystä tai toisesta tajunnut DHL:n asemaa kuviossa, jolla ei ole mitään tekemistä tullin kanssa.

DHL on huolintaliike, joka hoitaa tarvittaessa tullauksen ja maksut puolestasi rahaa vastaan. Tästä palvelusta ja myös niistä perityistä maksuista on mahdollista valittaa kuluttajariitalautakuntaan, mikäli asiaa ei muutoin saada sovittua.

Muut ensin

Toiset olivat minua paremmin hereillä asian suhteen, ja valittivat asiasta kuluttajariitalautakuntaan. 26.6.2017 asiasta annettiin ensimmäinen päätös, jossa DHL:n toiminta todettiin kohtuuttomaksi. DHL sitoutui 1.9.2017 lähtien olla veloittamatta itsetullauksesta luovutuspalvelumaksua, mikäli

  • kuluttaja ja DHL eivät ole sopineet luovutuspalvelusta ja sitä koskevasta palvelumaksusta keskenään siten, että luovutuspalvelu on tullut osaksi kuljetus- tai muuta sopimusta, tai
  • verkkokaupan myyjä ei ole ennen kuluttajan tekemää tilaussopimusta ilmoittanut hänelle lähetyskulujen lisäksi veloitettavasta DHL:n luovutuspalvelua koskevasta palvelumaksusta.

Jotkut tuttuni olivat saaneet perityt palvelumaksut takaisin, ilman asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan (ehtona tosin oli käsittääkseni sopimus, joka kielsi asiasta puhumisen). Tästä rohkaistuneena päätin vaatia maksujen palautusta vielä kertaalleen.

Säätö alkaa

30.8.2017 vaadin DHL:ää palauttamaan maksut, viitaten kuluttajariitalautakunnan päätökseen. Vähemmän yllättäen rahoja ei haluttu palauttaa. Sinällään jännää, että osalle rahat palautettiin, osalle ei. Omalta osaltaan syynä saattoi olla se, että en ollut tehnyt asiasta valitusta kuluttajariitalautakunnalle välittömästä, vaan vasta vuoden viiveellä.

Vastauksessaan DHL käytti vakiomuotoista viestiä, joka ei vastannut esitettyihin kysymyksiin ja vaatimuksiin, jonka lisäksi myös nimeni oli vaihtunut Joniksi. Tämän jälkeen tein viimeisen vaatimuksen, jossa ilmoitin vieväni asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, minimoimaan DHL:n käyttöä työssäni, sekä tekemään asiasta blogauksen. Vajaa 2 kuukautta kului, ei vastausta. Laitoin vielä viimeisen muistutuksen asiasta 20.10., johon sain vastauksen vielä samana päivänä.

Vastaamattomuutta perusteltiin sillä, että ’luulivat’ asian olevan osaltani käsitelty. Maksusta kieltäydyttiin seuraavin sanoin ”DHL Express on luopunut palvelumaksusta 01.09.2017 kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen, mutta ei ole samaa mieltä kuluttaja-asiamiehen oikeudellisesta tulkinnasta asiassa. Maksusta luopuminen ei kuitenkaan vaikuta taannehtivasti jo maksettuihin palvelumaksuihin.”.

No, en varsinaisesti vaatinut maksuja taannehtivasti takaisin, koska vaadin niitä maksettavaksi heti sen jälkeen, kun olin maksun suorittanut. Ja jo ennen maksun tekemistä, reklamoin asian älyttömyydestä. Nyt vain pyysin toistamiseen tätä palautusta, koska asiasta oli olemassa myös virallinen päätös. DHL halusi kuitenkin toisin, joten…

Kuluttajariitalautakunta kutsuu

Tämän jälkeen asia lähti kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn 20.10.2017. Puolisen vuotta kului, ennen kuin asiaa alettiin käsittelemään. Tämän jälkeen oli muutamat kommenttikierrokset, johon viimeinen kommentti lähti 29.4.2018.

Yli vuoteen ei kuulunut mitään. 27.9.2019 kyselin asian käsittelyn laitaa, johon mennessä useat olivat ehtineet saaneet rahansa takaisin. Lopulta 3.10.2019 asiaan tui päätös (D/5122/36/2017). Päätöksen lopputulos ei ollut yllätys; DHL:ää suositeltiin palauttamaan maksamani luovutuspalvelumaksu.

7.11.2019 tilille ilmestyi viivästyskorot (3,57€) ja päivää myöhemmin tullausmaksu 24,80€. Kiitin DHL:ään yhteiskunnan resurssien turhasta käyttämisestä täysin itsestään selvän asian uudelleenkäsittelyyn. Lisäksi, tuskinpa DHL selvisi ilman kustannuksia asian selvittelyyn käytetyn ajan takia. Toisaalta, palkka juoksee joka tapauksessa…

Loppusanat

Asiakas ei aina ole oikeassa, mutta toisinaan on. On totta, että en maksanut tuota 49,60€ hintaa, joka sinällään oli kiistakapulan ydin. Alun perin olisin ottanut itsetullauksen, mikä sitä ei olisi riistohinnoiteltu. Täten oli luonnollista valita se halvin vaihtoehto, joka tässä tapauksessa oli DHL:n suorittama tullaus. Vaadin maksua palautettavaksi sillä perusteella, että käytäntö muuttui ilman mitään ilmoitusta ja että hinta on täysin kohtuuton.

Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes yrityksen. Virheitä sattuu, se on inhimillistä. Ymmärrän DHL:n näkökulman vaatia rahaa itsetullauksesta, sillä heidän prosesseissaan tuollainen manuaalinen tullaus lienee poikkeama, josta syntyy enemmän kustannuksia kuin normaalissa prosessissa.

Kaipa DHL:n päässä oli alun perin mietitty ja tutkittu asiaa tarkkaan, ennen kuin 49,60€ veloitukseen oli päädytty. En vain pysty ymmärtämään, mitä siellä kuviteltiin kuluttaja-asiakkaiden tekevän? Siirtyvän mukisematta DHL:n 24,80€ maksavaan palveluun, kun aiemmin itse tekemällä saman sai tehtyä ilmaiseksi.

Tehdyt virheet voi usein korjata. Tämä virhe olisi ollut DHL:n osalta helppo korjata ottamalla yhteyttä kaikkiin asiakkaisiin, joilta maksu perittiin, ja palauttamalla rahat. Tai vaihtoehtoisesti nakertaa mainettaan kuluttajien silmissä venkoilemalla asiassa. Vaikea sanoa kumpi näistä on pitkällä tähtäimellä taloudellisesti suurempi vahinko. Ilmeisesti rahojen palauttaminen, koska päätyivät jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Leave a Comment :, , , , more...

S-Pankin luottokortin tilinhoitopalkkio

by on joulu.31, 2019, under Säätöä, Vinkit, Yhteiskunta

S-Pankissa peruspankkipalvelut ovat ilmaisia. Myös luottokortti kuului tähän kategoriaan pitkän aikaa, mutta jokunen vuosi takaperin tilanne muuttui.

Muutoksen jälkeen kortin käyttämisestä on veloitettu tilinhoitopalkkio, 2€/kk.

Tilinhoitopalkkio lisätään kuitenkin vain silloin, kun laskun loppusaldo on jotain muuta kuin 0€. Toisin sanoen, maksamalla laskun pois muutamia päiviä ennen laskun generoitumisajankohtaa (itselläni kuun 14 pvä), välttyy maksulta.

Tällä tavalla voi vuodessa säästää 24€, olettaen että korttia käytetään kuukausittain.

Leave a Comment :, , more...