Genelec 8330A, 8320A ja 7350A SAM studiomonitori kaiuttimet kotiteatterissa

Kotiteatteriharrastus alkoi askel kerrallaan noin 10 vuotta sitten. Hyvin palvelleilla laitteilla on ikää vanhimmillaan 10 vuotta ja toimivat edelleen moitteettomasti. Muutto uuteen, viimeinkin omaan kotiin sai innoittamaan päivittämään kotiteatterin kalustoa muun remontoinnin ohella. Oheisessa kuvassa päivitystä edeltänyt setti.

IMG_5645

Genelecin kaiuttimet ovat olleet haaveena hankkia jo lähes harrastuksen alkumetreistä lähtien. Opiskeluaikana ne olivat kuitenkin hintansa takia käsien ulottumattomissa. Aikoinaan päädyin hankkimaan Cambridge Audio Azur 540R -vahvistimen sekä Epos ELS-3 kaiutinsarjan, joka sisälsi ELS-3C (keskikaiutin), ELS-3 (etukaiuttimet), sekä ELS Sub (subwoofer). Takakaiuttimiksi valikoitui säästösyistä 2kpl Canton Fonissimo. Subwooferiksi päivittyi myöhemmin merkittävästi järeämpi Velodyne HGS-18, jota varten hankin DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core huonekorjaimen. Kaikki tämä sai jäädä Genelecien tieltä, vaikka Velodynen subwooferin meinasin aluksi jättää osaksi systeemiä.

Geneleciltä löytyy kuitenkin useampaa kaiutinsarjaa, joten mikä olisi sopivin minulle?

Kotikäyttöön Genleciltä löytyy G-sarjalaiset, eli G One, Two, Three, Four ja Five kaiuttimet, sekä F One ja Two subwooferit. Audiovideo.fi:n testi löytyy em. kaiuttimista täältä.

Verkkokauppa.com:ssa 26.3.2016 hintaa eri G-malleilla oli seuraavasti:
G One – 299,90€/kpl
G Two – 464,90€/kpl
G Three – 714,90€/kpl
G Four – 1124,90€/kpl
G Five – 1779,90€/kpl
F One – 629,90€/kpl
F Two – 1284,90€/kpl

Aluksi ajattelin eteen 3kpl G Two ja taakse 2kpl G One. Näin koottuna kaiuttimet eivät olisi kustantaneet ihan poskettomia, vajaa 2000€. Sitten näin huuto.net:ssä 3kpl käytettyjä G Three mallin kaiuttimia edulliseen hintaan ja innostuin niistä. Valitettavasti nämä olivat jo menneet, mutta innostus isommista kaiuttimista jäi elämään. Täten kombinaatio muuttuikin 3kpl G Three sekä 2kpl G Two, jolloin paketille kertyi hintaa jo lähemmäs 3100€. Kun päälle ottaa vielä F Two subwooferin, nousee hinta jo 4350€.

Samaan aikaan kun pohdin hankintaa, eräs kouluaikainen kaveri oli työllistynyt Genelecille. Hän heitti ilmoille idean että miksi en hankkisi studio monitoreita, joissa on DSP huonekorjaus sisäänrakennettuna. Ja jotta systeemistä saa kerralla hyvän, niin myös DSP subwoofer olisi syytä hankkia pakettiin samalla ja unohtaa vanha subwoofer.

Kaverini ehdottamat kaiuttimet olivat noin 1,5 vuotta sitten julkaistut 8300-sarjalaiset. Aiemmin Genelecin kaiuttimiin sisäänrakennettu huonekorjaus on ollut vain järeämmissä ja kalliimmissa 8240A (1199€) ja 8250A (1749€) kaiuttimissa, sekä 7260A (2299€), 7270A (3099€) ja 7271A (4290€) subwoofereissa. Nyt tämä toivottu uutuus laajeni pykälää pienempiin ja hinnaltaan huokeampiin kaiuttimiin. Audiovideo.fi:n testi 83xxA kaiuttimista löytyy täältä.

8300-sarjaan kuuluu kolme mallia, hinnat Thomann.de 26.3.2016:
8320A – 529€/kpl
8330A – 749€/kpl
7350A – 1059€/kpl

Huonekorjaus:
GLM 2.0 – 489€ (sis. GLM adapteri, GLM kalibrointi mikki 8300A, GLM softa 2.0 sekä johdollisen äänenvoimakkuussäätimen 9310A)

Huonekorjauksen saa myös edullisesti osana kaiutinpaketteja:
– 8320A Pack – 1299€ (sis. 2kpl 8320A + GLM 2.0)
– 8330A Pack – 1699€ (sis. 2kpl 8330A + GLM 2.0)

Huonekorjaukselle jää osana kaiutinpakettia hintaa 241€ (8320) / 201€ (8330), eli se kannattaa ehdottomasti ostaa osana pakettia. Genelecin GLM huonekorjauksen ja DSP:n historiasta voi lukea Audiovideo.fi:n artikkelista.

Lopulta päädyin hankkimaan 8330A Pack + 8330A + 2x 8320A + 7350A. Tälle kombinaatiolle muodostui lopulta hintaa 3506€ (kaiuttimet) + 1059€ (subwoofer), yhteensä 4565€, joka on vain parisataa kalliimpi kuin G-sarjalaisilla toteutettu vastaavan kokoluokan järjestelmä (jossa ei ole huonekorjausta). Mistään halvasta setistä ei kuitenkaan voida enää puhua, mutta laatu maksaa ja kaikki on suhteellista.

IMG_6210

Kaiuttimien asentamisessa on tavallista enemmän tekemistä, sillä signaalijohtojen (XLR) lisäksi pitää myös sähkönsyöttö sekä GLM verkon johdot (RJ-45) liittimineen kasata ja asentaa paikalleen. Yhteensä kullekin kaiuttimille tuli 4 johtoa, subwooferille tulikin sitten jo huikeat 14 johtoa (5.1 sisään, 5.0 ulos, sähkönsyöttö + 2 GLM). Signaalit kierrätetään subwooferin kautta jotta se voi toistaa matalat taajuudet kaikkien 5 satelliitin osalta.

IMG_7287 IMG_7299 IMG_7312 IMG_7297 IMG_6220 IMG_6291

Kun asennukset olivat valmiina, GLM softa käyntiin ja kalibrointi mikki paraatipaikalle. Kaiuttimien sijoittelun jälkeen (softassa) huonevasteen mittaaminen kestää vain hetken per kaiutin, subwooferin vaiheen säätäminen kestää hieman pidempään, mutta koko mittausprosessi on ohi noin kahdessa minuutissa. Tämän jälkeen lasketaan kaiutinkohtaiset korjauskäyrät, joka kestää muutaman minuutin. Halutessaan automaattisen korjaimen antamia tuloksia voi muokata käsin haluamakseen.

genelec_kayrat

Huonekorjauksen jälkeen ohjelmalähteestä materiaalia pyörimään ja kovaa ajoa. Ensimmäisenä kiinnitti huomiota keskikaiuttimesta tulleen puheen muuttuminen kirkkaammaksi ja tarkemmaksi. Äänikenttä oli myös todella tasainen, suuntaavuus ja tarkkuus kasvoi, jonka lisäksi subwoofer integroitui settiin täydellisesti.

Kaiuttimien äänenpainekyvyt ovat riittävät, volyyminappia ei yksinkertaisesti kehtaa kääntää loppuun asti, sillä kuulovaurio on taattu. Myös epäilykset subwooferin kyvyistä haihtuivat saman tien kun ääni kajahti ilmoille. On uskomatonta kuinka hyvin Iisalmen pojat ovat saaneet ulottuvuutta ja äänenpainetta irti 8″ elementistä. Onneksi kuuntelin kaimaa ja uhrasin tonnin lisää, sillä voin sanoa hyvillä mielin että ei se koko vaan se laatu. Ihan yhtä alas 7350A ei toista kuin HGS-18, mutta paperilla vertailtavia lukuja lukuun ottamatta 7350A vetää pidemmän korren kaikilla osa-alueilla Velodyneen verrattuna.

Vaikka hankintaa ei voi sanoa edulliseksi, olen erittäin tyytyväinen tekemiini valintoihin. Vaikka kyse on tarkkailukaiuttimista, ei kertaakaan ole tullut mieleen että ääni olisi jotenkin kliininen, liian tarkkailumainen, raaka saatikka kova. Nyt nautin referenssitason äänenlaadusta täysin siemauksin, joka ikinen kerta kun käynnistän laitteiston.

Ainoa asia mikä harmittaa on se että en yhtään aiemmin tullut hankkineeksi Genelecejä, vaan rahaa on tullut tuhlailtua yhteen jos toiseen laitteeseen (mm. isompaan subwooferiin ja sen huonekorjaimeen), puhumattakaan äänenlaadullisesta menetyksestä josta olen jäänyt paitsi nämä vuodet. Halvemmalla olisi päässyt kun olisi kerralla ostanut hyvä laitteet. Toisaalta 10 vuotta sitten koko 8300-sarjaa ei ollut olemassa, kuten ei ollut G-sarjaakaan. Tosin Geneleciltä löytyi jo tuolloin huippu kaiuttimia, kuten 8030B ja 8020B, jotka olisivat olleet senhetkinen valinta.

8300-sarjan kaiuttimia en ollut koskaan käynyt kuuntelemassa, saatikka edes nähnyt luonnossa (G-sarjalaisia ja jotakin muita malleja olen nähnyt ja kuunnellut messuilla). Valinta oli kuitenkin täydellinen. Jos haluat kotiisi erittäin hyvän kaiutin setin, voin suositella varauksetta em. kokoonpanoa. Jos et usko, käy kuuntelemassa alan liikkeissä ja ihastu.

Alla vielä pari kuvaa valmistuneesta systeemistä. Muutama irtojohto on vielä piilottamatta kouruihin, mutta nekin menevät piiloon pois siivouksen tieltä, kunhan saan pari pidempää virtajohtoa hankittua.

IMG_7337 IMG_6425 IMG_7284 IMG_7296 IMG_7283

Tätä juttua kirjoittaessani Genelec julkaisi 8300-sarjaan kaksi uutta aktiivikaiutinta (8340 ja 8350) sekä kaksi subwooferia (7360 ja 7370). Alustavaa tietoa uutukaisista voi lukea Audiovideo.fi:n uutisesta.

PS. Geneleciltä löytyy erittäin hyvät ohjeet kaiuttimien sijoitteluun / asentamiseen

20 thoughts on “Genelec 8330A, 8320A ja 7350A SAM studiomonitori kaiuttimet kotiteatterissa

  1. kiitos oli mielenkiintoinen kirjoitus, kun tarkoitus aloittaa samansuuntainen laitteisto jumppa. isohkot magnatit vois korvata pienillä geneillä.
    Mistä laitteesta olet vetänyt johdot subbarille ? 😀

    minun onkyossa ei ole pre outteja kun subbarille että sekin menisi uusiksi.

  2. Tällä hetkellä kotiteatterin keskipisteenä toimii Cambridge Audio Azur 752BD -blu-ray soitin. Eli sieltä tulee äänet, kun varsinaisen vahvistimen yksi esivahvistinlkanava on kuollut.

    CA:n pre-outeista lähtee siis subille 5.1 johdotus, ja subista edelleen muille kajareille (kaikki signaalit kulkee siis subin kautta). Subi poimii matalit signaalit kaikista kanavista ja toistaa ne, LFE-raidan lisäksi.

    Tässä kevään aikana olisi tarkoitus hankkia ihan erillinen AV-esivahvistin, näillä näkymin Marantz AV7703 (AV8802 houkuttelisi, mutta on aika hinnakas). Samalla, tai piakkoin sen jälkeen kattoon olisi tarkoitus viritellä myös Atmos -kajarit (4 x 8320).

    Jos sulla on, tai aiot hankkia hyvälaatuisen esivahvistimen huonekorjauksella (Anthem AVM 60, Marantz AV7703 / 8802), niin esim. Genelec 8030/8020/8010 kajarit soveltuu vallan mainiosti. SAM malleihin lisärahan panostaminen ei siis välttämättä ole hyvän esivahvistimen takia kannattavaa. Koska itselläni on SAM-mallit jo käytössä, niin sillä linjalla jatkanen myös Atmos päivityksen osalta.

  3. miten muuten stereo musiikin kuuntelu onnistuu, jos ei esim illalla halua subbaria käyttää?

    8030 hinta ero on niin pieni 8330 malliin verrattuna ja ne kuitenkin uutta mallia d-vahvistimella. genejen dsp varmaan parempi mitä vahvistimessa.

    m mallikin käynyt mielessä silloin ois laadukas vahvistin tarpeeseen. pikku kylällä ei vain ole kuunneltavana mitään mallia

  4. Mikäli käytät GLM:ää tietokoneen avulla (ohjaamiseen), niin voit kasata erilaisia kaiutin profiileja. Voit siis tehdä esim 5.1, 2.1 ja 2.0 profilit => eli kajarit on pois päältä, vaikka ne saisivatkin signaalia sisäänsä. Toinen vaihtoehto on, että yksinkertaisesti sammutat subin kytkimestä.

    83xx sarjalaisissa pidän hyvänä sitä ominaisuutta, että niitä voi soittaa hiljaa ja silti ne soivat täyteläisesti ja iskevästi. Voihan olla että muutkin mallit toimivat samoin, mutta niistä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

    Eipä ole kukaan tullut valittamaan, vaikka rivarissa on aika ohuet seinät, ja vaikka yöllä olen katsellut elokuvia, sarjoja, kuunnellut musaa… ja siitä huolimatta räjähdykset ja basso ylipäätään tulee todella voimallisesti läpi, siitä huolimatta että soittaa hiljaa. Edellisiin EPOS:ien kajareihin verrattuna eroa on kuin yöllä ja päivällä.

    Genelec luonnollisesti mainostaan että GLM on paras ja ainoa oike ratkaisu. Vahvistin valmistajat sanovat vuorostaan päinvastaista. Se, kumpi on oikea näkökanta, en ota kantaa. Itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen GLM:ään. Tokihan tämä on varmasti pitkälti kiinni käytettävän esivahvistimen hinnasta. Jos puhutaan jostain 300€ vahvistimesta niin GLM on ihan varmasti parempi. 4000€ esivahvistimessa tilanne voi olla jo siten toinen, ja mitä todennäköisimmin silloin kun käytössä on Trinnovin 60k€ maksava esivahvistin 🙂

  5. ompa hyvä että subbaripukkaa signaalit läpi vaikka olisikin kiinni asennossa.
    varmaan halvimpiin pre outillisiin vahvistimeen tulee siirryttyä. olikohan 700€ hinta luokka minkä löytänyt

  6. Signaali menee tosiaan suoraan läpi, kaikki liitännät ovat siis läpivientejä. Subi keräilee siinä signaalitien rinnalla toistettavat signaalit itselleen. Samoin tekee muutkin kajarit, toistavat vain halutun taajuuskaistan vaikka signaali itsessään olisi kuinka leveäkaistaista tahansa.

    Voin muistaa väärin, mutta verkkokauppa.com myy procaster merkin tuotteita, joista saattoi löytyä vahvistin missä pre-outit.

  7. Oletko ollut tyytyväinen 7350 subbariin vai aiotko päivittää senkin 7360 malliin? Tarkoitus olisi kasata 5.1 setti niin että 2x 8330 ja 3x 8320 eli eteen keskelle ja taakse pienemmät mallit. Kuuntelutila on pieni mutta silti askarruttaa tuo 7350 riittävyys..saahan niitä tietysti aina toisen samalla rahalla kuin 7360..

  8. Ei ole ollut mitään tarvetta, tai edes käynyt mielessä, että vaihtaisin isompaan nykyisessä setissä. Bassoa on löytynyt omiin tarpeisiin vähintäänkin riittävästi. Noin pienestä elementistä ei uskoisi lähtevän noin paljon ääntä. Osasyynä lienee tuo GLM, joka säätää vaiheet kohdalleen ja sen myötä äänenpainevaroja riittää kaikissa tilanteissa. Ja toisaalta voit asetuksista säätää basson tasoa ja korjauksen muotoa haluamaksesi.

    Mulla on olohuoneen koko noin 20m^2, joskin olohuoneen oikea seinusta on avoin keittioon ja olohuoneeseen, niin tämän takia käytännössä tilan koko on luokkaa 50m^2.

    Itse laittaisin eteen 3×8330 ja taakse 2×8320 (kuten onkin). Hintaeroa kun on kuitenkin jotain reilun 200e luokkaa 8330 ja 8320 välillä. Ja liian isosta bassostahan ei ole haittaa, GLM kyllä säätää tasot kohdalleen, ja vaikka luukuttaisi vähän lujempaakin niin ei lopu toistokyky kesken. Tosin kuulo nykyisellä systeemilläkin lähtee jos potikka alkaa lähestymään max asetusta.

    Seuraava päivitys liittyy immersiiviseen audioon, eli 4kpl 8320 pään yläpuolelle. Tästä lisää blogissa, kunhan asia toteutuu.

    Joskus sitten isona, kun mulla on miljoona omiasuus ja oma kotiteatterille pyhitetty 80m^2 tila, niin sittne pistän sinne Genelec Aistin tyylisen systeemin kaikilla herkuilla. Tuo systeemihän ei muistaakseni kustantanutkaan kuin jotain lähemmäs 400k€ 😀

  9. Mahtavaa!Luulen että näillä tiedoilla uskallan tilata tuon 8″ subbasen.Pitää miettiä tuota keskaria vielä, tila on niin pieni ja keskari tulee kankaan alareunaan seinään alapuolelle niin koon puolesta ja visuaalisesti pienempi kaiutin sopisi paremmin.tila on alle 10neliötä..musiikinkuuntelu 75% ja leffat 25% veikkaan käyttöasteeksi..2.1 setti siis minulle se tärkeämpi.Olen törmännyt nyt muutamaan Gene settiin missä Genelecin subbari on korvattu Elac subbarilla, joko 2050 tai 2070 mallilla,sillä tiedustelin sillä budjettini ei ehkä taivu 7360 malliin enkä haluaisi sotkea muita merkkejä jo säädettävyyden takia kokoonpanoon. Kiitoksia.

  10. Edellinen Subi oli 18″. Lähtihän siitä ääntä, mutta tarkkuus ja laatu ei ole lähelläkään genen luokka. Yhtään ei kaduta vaikka luovuin siitä (löytyy toki vieläkin nurkista pyörimästä, mutta ei käytössä).
    Tietysti jos hakee amistyylistä posketonta basson pauketta, siihen tämä paketti ei yllä. Siinä tapauksessa kannattaa ostaa vaikka kaksi cervin vegaa 😉 Tosin 10 neliötä on sen verran vähän, että jos mulle riittää 7350, niin eiköhän se sullekin riitä puolet pienempään tilaan.
    Noille sun neliöille riittäisi vaikka 8020/8010 kajarit.
    Jos käytät 83xx sarjan kajareita niin suosittelen silloin hankkimaan genen oman subin, sillä saat kaiken irti GLM:n avulla. Muussa tapauksessa jos haluaa mixailla, niin halvemmalla pääsee kun ostaa vaikka 8030 / 8020.
    Kannattaa toki muistaa, että mikäli GLM säätö menee syystä tai toisesta pieleen, voi basso vaikuttaa puuttuvan lähes kokonaan.
    En voi toki puhua kuin omasta puolestani. Se mikä riittää minulle, ei välttämättä riitä toiselle. Johonkin mahdottoman paljon järeämpään versioon verrattuna oma systeemini on täysi mopo, mutta jostain se on harrastus alotettava. Mikäli rahaa olisi yllin kyllin käytettävissä, hankkisin vähintään 8351:t, tai miksei samantien master-sarjan kajarit, mutta silloin menisi kyllä asuntokin vaihtoon 🙂

  11. M040 tuli hommattua. Hyvä on laatu häätyy sanoa. Subbari sitten joskus isompaan kämppään tai muuten vain. Toivottavasti sopii saumattomasti näihin ”budjetti” mallin geneihinkin

  12. Kiva kuulla, ja onnittelut hankinnasta.

    Itse en ole noita koskaan päässyt kuuntelemaan, mutta tuskinpa niiden laatu alittaa nykyisin myynnissä olevien Genelec mallien laatua.

    Subin osalta Genen Q&A osiossa oli juttua mikä malli sopii minkäkin mallisarjan kanssa yhteen. En löytänyt tuota Q&A osiota josta tuosta oli puhetta, mutta äkkiä voisi kuvitella, että kaikki saman tuotekategorian alaiset tuoteet ovat keskenään yhteensopivia. Eli että 7040A ja 7050B subin toimisi M040:n kanssa yhteen.
    http://www.genelec.com/studio-monitors/classic-studio-monitors-subwoofers

  13. 7360 suosittelee molemmille M-malleille genelogin sivut. Hinnanpuolesta ois varmaan kannattanut laittaa 8330 ja 7350. Varmaan riittävä on pienempikin malli nuille M040 kotikäytössä.

  14. Se on hieman tyyristä lystiä sitten.

    Erikoista että SAM subia suosittelevat ei SAM kajareille. SAM hyöty kun vähän katoaa jos kaikki eivät ole DSP kajareita.

    M040:lla on hieman suuremmat äänenpaineet kuin 8330:lla tarjolla, joten se varmasti puoltaa suurempaa subia kaveriksi. Huonekoon puolesta M040 soveltuu jopa 85m2 huoneelle kun 8330:lla raja on 75:ssä.

  15. eikös sam subin pysty kalibroimaan kuitenkin huoneeseen yksikseen ja laittamaan jakotaajuuden vaikka 60hz. ymmärsin että subbari hyötyisi samista juuri eniten huonekorostusten takia.
    ei ole vielä subi aiheellinen mutta ajan kanssa

  16. Kyllä, säädön voi tehdä yksinään vaikka Subille, eikä muita kajareita GLM verkkoon itsessään kaivata. Saa ainakin alapään korostumat sen avulla kivasti kuriin.
    Ihmettelin vain sitä, että sinällään eri kategorioihin nuo mallit kuuluvat, ja toisaalta olisi myös olisi loogista että kaikissa käytetyissä kajareista olisi huonekorjaus, tai sitten ei. Mutta mikäli äänellisesti nuo ovat keskenään yhteensopivia niin ei niiden ristiin miksaamisessa varmasti mitään haittaakaan ole (etenkin, jos genen sivuilla suositeltiin M040:n kaveriksi 7360)

  17. Mikä on tämänhetkinen tilanne, eli oletko päivitellyt 8330-kaiuttimia isompiin (8340 tai 8350) vai ovatko tuntuneet edelleen riittävän kokoisilta kotiteatterikäyttöön?

  18. Samoilla kaiuttimilla on menty. Nykyinen kokoonpano siis 5.4.1 järjestelmä, koostuu etu 3kpl 8330, katto 4kpl ja taka 2kpl 8320, sekä subi 7350. On toki käynyt mielessä, että 8331 tai 8341 eteen ja taakse siirtäisi nuo 8330:t. Mutta rivitaloon nykyisetkin riittää helposti häätöön – vaikka oma osake onkin 😀 Myös toisen, isomman subin hankkiminen käynyt mielessä, mutta tässä vähän samat syyt ;D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.